Hämeenlinna Airsoft ry:n pelisäännöt
1.0 Yleistä
1.1 Hyväksytyt maskit ja Aseet
1.2 Viritysrajat ja Turvarajat
1.3 Vastuu, Velvollisuus ja Asenne
1.4 Päihteet ja tupakointi
2.0 Pelin aikana
2.1 Vaaratilanteet
2.2 Pelin aloitus
2.3 Pelaaja (mukana pelissä)
2.4 Pelaaja (pudotettu)
3.0 Offgame
4.0 Peliajat
5.0 Sääntöjen tarkennuksia
1. Yleistä
Näiden sääntöjen tarkoitus on tuoda järjestystä ja turvallisuutta Hämeenlinna Airsoft ry:n pelitapahtumiin. Näitä sääntöjä tulee Hämeenlinna Airsoftin peleissä noudattaa. Kaikki uudet säännöt, sääntömuutokset ja yleisesti peleihin tapahtuvat muutokset määrittää RY:n hallitus yhdessä toimikuntien kanssa. Sääntöihin voivat jäsenet vaikuttaa esittämällä asiaa kirjallisena hallitukselle ja tuomalla asian esille esim. hallituksen kokoukseen. Automaattisesti kuitenkin kaikki mitä hallitus ei ole käsitellyt tai hyväksynyt, tai sitä ei löydy säännöistä, on kiellettyä!
Peleissämme käytämme tarvittaessa hihanauhoja, väreinä punainen ja keltainen. Näitä voi joko ostaa rahastonhoitajaltamme tai sitten tehdä omansa, (jäsenet saavat omansa liittyessään yhdistykseen). Huomioitavaa on kuitenkin, että nauhat ovat tarpeeksi leveät. Hihanauhan tulee olla näkyvästi esillä.
Epäkohtiin ja sääntörikkomuksiin puututaan. Säännöt kerrotaan uusille pelaajajille ennen yhdistyksen pelien alkua.
1.1 Hyväksytyt Aseet ja Suojat
* Peleissämme on hyväksytty yleisesti kaikki Airsoft-käyttöön tarkoitetut aseet ja varusteet
* Aseeseen liitettävät toiset aseet (esim. kranaatinheitin, kiväärikraanaatti tai haulikko) ovat sallittuja. Niiden lähtöenergiassa noudatetaan haulikoille määrättyjä määräyksiä.
* Maskit tai lasit tulee olla airsoft tai paintball-käyttöön suunniteltuja. Myös ns. ballistiset suojalasit (esim. Bólle, ESS, Wileyx..) ovat sallittuja.
* Pelkkien lasien käyttäjille suositellaan hammassuojia.
* Kentällä (pelissä) ET saa kantaa teräaseita (puukkoa, piikkiä, pistintä jne). Työkalut ovat sallittuja (esim. leatherman yms.)
* Sallittuja heitettäviä kranaatteja peleissämme ovat hyväksytyt airsoft-kranaatit. Jokainen kranaatti täytyy hyväksyttää pelinjohtajalla ennen sen käyttöä. Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit ovat kielletty!
* Airsoftiin tarkoitettu kuminen tai muuten elastinen puukko voi olla kannossa ns. puukottamista varten. Kaikki puukottamiseen käytettävät välineet on hyväksytettävä pelinjohdolla ennen käyttöä.
* Kaikki itsetehdyt/omaviritelmä-aseet on hyväksytettävä pelinjohtajalla ennen pelaamista.
* Ns. suoja- /rynnäkkökilvet ovat 23.4.2017 eteenpäin kiellettyjä yhdistyksen normaaleissa viikonloppupeleissä. Kilvet ovat sallittuja ainoastaan yhdistyksen järjestämissä erikoispeleissä (esim. Rosvot vs. Poliisit). Kilpien käytöstä mainitaan erikseen erikoispelien peli-infossa. Kilven pitää mallintaa oikeaa ballistista rynnäkkökilpeä, olla painava (esim. 15kg) ja kömpelö käyttää. Tällaisen kilven käyttö sallitaan tapauskohtaisesti ja käyttö kielletään herkästi väärinkäyttötapauksen (esim. “modetus”) johdosta.
* Linnasoft Ry:n peleissä on bio-kuulapakko. Poikkeuksena raskaat kuulat joita ei valmisteta bioversioina.
Päivitetty kranaatti- ja muu heitesääntö:
Kaikki kranaatit, sekä heitettävät että ammuttavat täytyy hyväksyttää pelinvetäjällä. Pelinvetäjä yrittää muistaa kysyä rivissä onko pelaajilla mukana edellämainittuja ja tekee päätöksen kranaattien käytöstä pelimuotoihin sopivuuden ja myös seuraavien seikkojen perusteella:
* Kovaa ääntä pitäviä kranaatteja salliessa on hyvä ottaa huomioon pelialue ja pelaajien ikä sekä saatavilla olevat kuulosuojainmahdollisuudet. Kovat pamaukset sisätiloissa lähtökohtaisesti vain k18 peleissä.
* Pyroteknisiä heitteitä ei voi käyttää kuivalla kelillä ja märälläkin niitä on valvottava.
* Maahan ei saa jättää roskia; heittäjän on kerättävä roskat erän jälkeen
* 40-mike tyyppisille pikasarjan ampuville kranaateille sallitaan vain kauas suunnatun epäsuoran tulen käyttö, – ns roikkoammunta. Ei sallita suora-ammuntaa edes pensaikon läpi. Pelaajalta odotetaan tavallista vastuullisempaa käyttäytymistä ja maalaisjärkeä. Näitä kranaatteja suositellaan käytettäväksi pelimuodoissa, joissa ampujalle voidaan keksiä oma rooli.
* Perinteiset kranaatinheittimiin menevät, kuularyppäitä ampuvat kranaatit eivät toistaiseksi ole muuttuneet entistä vaarallisemmiksi joten niiden käyttöä ei ole tarvetta rajoittaa.
1.2 Viritysrajat ja Turvarajat
Jokainen pelaaja Hämeenlinna Airsoft ry:n peleissä on velvollinen tietämään oman aseensa ominaisuudet ja lähtöenergian (lähtönopeus). Lähtöenergian (lähtönopeus) tulee määrittää pelipaikalta löytyvällä lähtönopeusmittarilla (kronometri), kun se on mahdollista. On kuitenkin huomioitava, että lähtönopeus vaihtelee kuulan painosta ja laadusta johtuen. Tämä tarkoittaa pelaajan kohdalla sitä, että lähtöenergia tulee määrittää sillä kuulalla, millä pelaa. Raskaasti viritetyillä aseilla (1,7-3 Joulea) ei ammuta alle kahdestakymmenestä (20) metristä, suositeltavaa on ampua kauempaa. Pelaajan tulee myös välttää päähän ampumista mikäli se on mahdollista pelitilanteessa.
Viritysrajamme ovat ehdottomia:
Tarkkuuskiväärit (pulttilukot/kertaviritteiset)
Maksimilähtöenergia on 3 Joulea
– Raskaasti viritetyn aseen kanssa on pakollista kantaa alempi tehoista vara-asetta
Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit
Maksimilähtöenergia on 2,25 Joulea
– Kaikissa yli 1,7 joulen tehoisissa puoli-automaattisissa aseissa (”Puoliautomaattinen tarkkuuskivääri”) pitää olla suurentava optiikka (vähintään 1,5x) ja pitkä, kiväärimittainen piippu. Pitkän piipun voi korvata kiinni olevalla pitkällä äänenvaimentimella. Piipun tai äänenvaimentimen pituudesta ei ole olemassa tarkkaa ohjeistusta, asia katsotaan tapauskohtaisesti harkintaa ja maalaisjärkeä käyttäen.
– Puoliautomaattisen tarkkuuskiväärin kanssa on suotavaa kantaa alempi tehoista vara-asetta
Sähköt/kaasut/muut aseet:
Maksimilähtöenergia on 1,7 Joulea
Moreenin alueen tehorajat:
Kaikki aseet 1,2 joulea ja pelkkä kertatuli sallittu
1.3 Vastuu, Velvollisuus ja Asenne
Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään todistamaan että pelaaja on omilla toimillaan tai säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava.
Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, juomapullot ym ym.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä offgame-alueella joko pelivastaavalle tai toimittaa tavara jollekkin Ry:n toimihenkilölle.
Jokaisella pelaajalla on velvollisuus keskeyttää peli, jos alueella havaitaan sinne kuulumatonta toimintaa. Peli keskeytetään huutamalla kuuluvalla äänellä ”PELI SEIS!”, jonka jokainen toistaa! Jokaisella pelaajalla on velvollisuus myös toistaa huudot!
Muista että tämä on vain leikkiä ja mukava harrastus. Jos joku pelaaja huomauttaa sinulle jostain asiasta, esim. varmistimen käytöstä tai säännöistä, siitä ei missään tapauksessa saa loukkaantua, vaan se pitää ottaa opetuksena tulevaisuutta ajatellen. Jos olet asiasta erimieltä, niin siitä voi keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään tai haistattelemaan. Yleensä säännöt ja rajoitukset on tehty pelaajien / pelialueen turvallisuutta ajatellen.
Pelialueella toisia pelaajia tai pelinjärjestäjiä vastaan kohdistettu loukkaus voi kovimmillaan johtaa pelaajan poistoon alueelta tai määräaikaiseen pelikieltoon.
Ei sitä niin tosissaan aina tarvitse ottaa!
1.4 Päihteet ja tupakointi
Kaikenlaisten päihteiden käyttö on kielletty kaikissa Hämeenlinna Airsoft ry:n pelitapahtumissa.
Tupakointi on sallitu ainoastaan offgame-alueelta löytyvän tuhkakupin läheisyydessä. Jos et tiedä oikeaa paikkaa, älä tupakoi, vaan kysy.
2. Pelin aikana
* PELIN AIKANA ON MASKI/LASIT PIDETTÄVÄ PÄÄSSÄ KOKO AJAN.
* Myös Off-game alueella on suositeltavaa suojata silmänsä pelin käydessä.
* Vältetään päähän ampumista jos on mahdollisuus osua muuallekin kehoon.
* Muistetaan pitää peli mukavana myös vasta/kanssapelureille. Vältetään ylimääräistä loukkaavaa huutelua. Muistetaan reilupeli!
* Päätä pienemmistä rei’istä eikä sokkona (kulman taakse) ammuta.
* Noudatetaan kaikkia pelisääntöjä!
2.1 Vaaratilanteet
Vaaratilanteita pyritään välttämättään, mutta aina sattuu kun tapahtuu. Jos vaaratilanne syntyy pelin ollessa käynnissä, tulee vaaran ensimmäisenä huomanneen pelajan huutaa ”Peli seis!” välittömästi. ”Peli seis!”-huuto kuuluu jokaisen pelaajan velvollisuuksiin. Pelin ollessa seis, pelaajat eivät liiku paikaltaan mihinkään ennenkuin pelin keskeyttänyt tilanne selvitetään. Asiaa selvittää yleensä ry:n toimihenkilö. Peli tulee huutaa seis seuraavissa tapauksissa:
1. Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle.
2. Varsinaisella pelialueella, tai offgame-alueella sattunut tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa.
3. Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja.
4. Muut vaaratilanteet, esim. joku putoaa järveen/jäihin, tulipalo, pommiuhkaus jne..
* Kun pelin katkaissut asia on selvitetty, peli joko jatkuu huudolla ”PELI KÄY!” tai katkeaa siihen huudolla ”PELI OHI!”. Kummassakin tapauksessa huuto toistetaan.
2.2 Pelin aloitus ja lopetus
* Peli alkaa siitä erikseen ilmoitetulla tavalla. Yleensä pelialuevastaava/pelinjohtaja huutaa pelin aloituksen ja lopetuksen!
* Peli lopetetaan ”PELI OHI”-huudolla ja katkaistaan ”PELI SEIS”-huudolla. Tästä ilmoitetaan myös radiokanavilla. KAIKKI TOISTAVAT TÄMÄN HUUDON!
Pelin loppumisen syitä ovat seuraavat: aikaraja umpeutuu, toinen osapuoli onnistuu tehtävässään, toisen osapuolen pelaajat loppuvat jne. riippuen pelimuodosta.
2.3 Pelaaja (mukana pelissä)
* Järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa ja pakollista. Jos olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vastustajan kehoon lähietäisyydeltä sarjatulella, pari kuulaa on varmasti riittävä määrä. Fyysinen kontakti vastustajien välillä on kielletty, ”puukotusta” lukuunottamatta. Jos olet varma että osuit vastustajaan mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseen ampumat kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa, varsinkaan jos kohde on liikkeessä.
* Ampujan tulee nähdä kohteensa aina ampuessaan. Nurkan taakse sokkona ampuminen on kiellettyä. Järjen käyttö tässäkin kohtaa sallittu.
* Niin sanottu ”puukotus” tapahtuu koskettamalla vastapelaajaa kevyesti kahdella kädellä esim. olkapäihin ja samalla lausumalla ’puukko’. Puukotettu pelaaja putoaa pelistä pois äänettömästi, ei siis huuda ’OSUMA!’. Muuten ”puukotettu” pelaaja toimii samalla tavalla kuin muovikuulan osumasta saanut. Puukotuksen voit myös suorittaa elastisesta materiaalista olevalla puukolla. Tämä tapahtuu myös kevyesti ns. viiltävällä liikkeellä suorittaen. PISTÄMINEN ASEEN PIIPULLA TAI PISTIMELLÄ ON KIELLETTY.
* Oikeiden teräaseiden kantaminen kentällä on kielletty (myös tupessa/holsterissa/proppina). Työkalut sen sijaan on sallittuja.
2.4 Pelaaja (osuman saanut)
* KUN SAAT OSUMAN, PIDÄ SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ, IRROITA LIPAS, AMMU NS. TYHJÄLAUKAUS JA VARMISTA ASEESI. Kun saat osuman itseesi, tee se selväksi vastustajallesi huutamalla kuuluvalla äänellä OSUMA/OSU jne. Poistu pelialueelta kantaen asetta näkyvästi ylhäällä.
* Jos tilanne vaatii, niin makaa maassa PAIKOILLASI ja HILJAA (OSUMAN SAANEET EIVÄT PUHU!), kunnes tilanne ympäriltäsi on laantunut. Sen jälkeen poistu paikalta käsi tai ase pään päällä SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ offgame-alueelle. Vältä keskustelua toisten pelaajien kanssa kun olet matkalla offgame-alueelle. Offgamella on hyvä kerrata pelin tiimellyksessä sattuneita tilanteita.
3. Offgame
* Offgame on alue, joka on nimensä mukaisesti varsinaisen pelialueen ulkopuolella. Hämeenlinna Airsoft ry ei vastaa offgame-alueella mahdollisesti tapahtuvista varkaus/ilkivalta-tapauksista. Jokainen pelaaja on vastussa itse omasta materiaalistaan. Kuitenkin jos pelaaja vahingossa unohtaa jotain materiaaliaan RY:n pelipaikoille, voi materiaalia kysellä esim. RY:n toimihenkilöiltä. Varkauksista ilmoitetaan aina poliisille.
Offgamella on tarkoituksena lipastaa lippaat/hylsyt ja laittaa varusteet valmiiksi ennen varsinaista peliä. Tämä tulee suorittaa hyvissä ajoin ennen pelin alkua, ettei pelin aloitus viivästy. Offgamella voi myös suorittaa ruokailun.
Offgamella ampuminen on kielletty. Jos pelaaja haluaa testata asettaan tai säätää hoppia, on sille määritetty pelialuekohtaisesti oma paikkansa. Vaikka offgame alue on pelialueen ulkopuolella, on suositeltavaa pitää laseja/maskia päässä pelin aikana. Näin vältymme ikäviltä vastoinkäymisiltä. Pelin ollessa käynnissä, hopin säätäminen ja ylimääräinen ampuminen on kielletty, koska ne saattavat häiritä käynnissä olevaa peliä!
Kun pelaaja ottaa pelissä osuman, tulee pelaajan viipymättä tulla offgame-alueelle. Pelaaja ei missään tapauksessa saa ottaa lasejaan tai maskiaan pois silmiltään pudottuaan, vaikka peli olisikin käynnissä aivan toisella puolella pelialuetta. Pelaajalla on myös vaitiolovelvollisuus (eliminoituneet eivät puhu) ollessaan matkalla offgame-alueelle.
Offgamelle tultaessa, tulee jokaisen pelaajan irroittaa lipas ja suorittaa ns. tyhjälaukaus tai tyhjentävä laukaus ennen offgamelle tulemista. Tyhjälaukaus tai tyhjentävä laukaus suoritetaan ottamalla lipas irti, asettamalla ase kertatulelle(jos mahdollista) ja ampumalla yksi tai kaksi laukausta suoraan ylöspäin tai alaspäin. Tyhjälaukausta tai tyhjentävää laukausta EI saa suorittaa offgamella, sisätiloissa tai sarjatulella. Tyhjänlaukauksen suoritettuasi, laita ase varmistimille ja laita lipas esim. taskuusi. Jos aseessa on ns. kiinteä lipas (ei voi irroittaa), tulee pelaajan irroittaa aseen voimanlähde (akku, kaasupullo jne).
Ainoan poikkeuksen tekevät kertaviritteiset aseet ja holstereissa olevat pistoolit. Niissä voi olla lipas kiinni, mutta ase EI saa olla ladattu.
Offgame alue tulee pitää puhtaana roskista ja jätteistä. Tupakoitsijoille on osoitettu erillinen paikka aina pelialuekohtaisesti, missä kyseistä aktiviteettiä voi harjoittaa.
4. Peliajat
* Jos peliaika on käytössä, ilmoitetaan siitä erikseen. Peliaika vaihtelee pelistä riippuen 15 minuutista ylöspäin. Kun peliaika on ohitse, huudetaan pelinjohtajan toimesta peli ohi. Asiasta ilmoitetaan myös radiokanavilla.
5. Sääntöjen tarkennuksia
* Sääntöjen rikkojaa/kiertäjää voidaan huomauttaa vain kerran, tämän jälkeen ei enää huomauteta, vaan poistamme rikkojan/häirikön peleistämme!7